Stevnedeltakelse

Det er to ulike typer stevner for svømmerne.

  1. Irene Dalby Cup – stevner for alle som kan svømme minst 25 meter. Kan delta til og med det året man går ut ungdomsskolen. Et treningsstevne, uten dommere, alle får premie
  2. Approberte stevner – stevner der man må mestre teknikken. Deltakerpremie til de tre yngste klassene. Rangering og premiering fra det året man fyller 10 år. Tider blir notert i den nasjonale databasen. En kan finne svømmernes tider på medley.no.

På konkurransepartiene trenes det for å forberede svømmerne på deltakelse i approberte stevene. Svømmerne oppfordres også til å delta på Irene Dalby Cup som gir god stevnetrening, uten presset fra dommere.

Det er ønskelig at svømmerne er med på minst ett approbert stevne i halvåret. Det er forventet at alle svømmerne deltar på de stevnene vi arrangerer selv.

Oversikt over aktuelle stevner finner du på vår terminliste her.

For å kunne delta på approberte stevner må svømmeren har betalt lisens. 
Les mer om lisens her.

På approberte stevner betaler man for yngste aldersklasse kun 100 kroner uavhengig av antall starter. Alle andre klasser må man betale 100kr per start. Ved sykdom eller frafall av en eller annen grunn etter at påmeldingsfristen er gått ut må det fortsatt betales for startene.

Betaling skjer til Elverum svømmings konto. Merk innbetalingen med svømmerens navn og hvilket stevne det gjelder.

Samkjøring til stevner
Elverum svømming har en lukket Facebookgruppe som heter
«Kjøregruppe – Elverum svømming»
Her kan man legge ut informasjon dersom man har plass til å ha med seg en ekstra svømmer i bilen til et stevne eller man har behov for haik til et stevne. Dersom man sitter på med andre til stevne betaler man 100 kr pr vei i skyssgodtgjørelse. Dersom man reiser lengre enn Oslo betaler man 200 kr pr vei.

Viktig informasjon om stevner

Utstyr man må ha med i sekken:

  • Badetøy, badehette og briller
  • Treningstøy: t-skjorte, shorts, sokker og joggesko
  • Minst to håndklær
  • En t-skjorte/ jakke til å ta på imellom øvelsene så man ikke blir kald.
  • Godt med mat og drikke (ikke godteri og kaker, men gjerne sjokolademelk og banan som gir raskt energi og restitusjon)
  1. Meld ifra i god tid til trener dersom dere ikke får mulighet til å stille på påmeldt stevne.
  2. Det er dessverre slik at man må betale for stevnet selv om man trekker seg og ikke deltar. Dette gjelder uavhengig årsak.
  3. Møte opp i god tid før innsvømming. Vi varmer opp på land før svømmerne går i vannet. Under innsvømming varmer vi opp kroppen i vann, samt øver litt på det de skal svømme. Vi øver også litt på starter og vendinger slik at de har det «i kroppen» før konkurranse
  4. Fint om foreldrene hjelper til å følge med på heatene og minner svømmeren på å gjøre seg klar i god tid. Send svømmeren innom treneren.
  5. Etter svømt distanse skal svømmeren alltid innom treneren først for å få en gjennomgang av øvelsen.
  6. Foreldre eller andre gjester må ikke forstyrre svømmerne når de står ved startområdet.
  7. Det er fint om foreldrene kan hjelpe til å minne svømmeren på å spise og drikke. Det er varmt i svømmehallen og svømmeren kan lett gå tom for energi uten å kjenne dette selv.
  8. Det kan bli mye venting på stevnedager. Ha gjerne en kortstokk i sekken og oppfordre svømmerne til å være sosial med klubbkamerater. Det er viktig for miljøet.
  9. Det viktigste med stevner er at svømmeren skal ha en positiv opplevelse og ha det gøy i vann og sammen med svømmevenner. Fokus er på å svømme så riktig og godt man kan og oppleve mestring. Vi har ikke noe stort fokus på tider og ber om at foreldre heller ikke fokuserer på dette.